Thursday, 22 April 2010

respi kuih cara berlauk..

Aku tiba2 rasa lapar yang amat sgt sbb ade la member aku sorg tu sibuk nak makan kek coklat yang ada pisang la, strawberry la.. tp die membuatkan aku trase nk wat kek.. haisyh.. da lama gak x wat kek coklat sejak mesin pemutar aku tu rosak.. sekarang da ok.. so, jom mulakan operasi.. so, kat sini nak share la resepi kuih cara berlauk, bkn kek coklat ye..

Bahan2 (A):

300g tepung gandum
1L air + santan
1 camca majerin
1 camca tepung beras
garam secukup rasa
1 biji telur

Bahan untuk lauk(B):

Daging kisar
rempah kari
garam
gula

Campurkan semua bahan A dan kisar bagi dapatkan hasil yang lebih halus..

- Adunan bahan A yang telah di kisar -

untuk bahan b, masak daging kisar tanpa minyak hingga kering, kemudian masukkan rempah kari, gula, n garam. kalau nk pedas, letak rempah kari lbih sikit.. ikt tekak sendri je..

Panaskan acuan di atas api, sapukan minyak supaya tidak melekat. tuang bahan A ke dalam acuan.. bila da sparuh masak taburkan bahan B, boleh jugak letak hirisan lada, daun sup daun bawang serta bawang goreng utk rasa yg lbih sedap..
- hirisan daup sup dan daun bawang, bawang goreng dan bahan B-
- acuan kuih cara berlauk, nenek aku nye aku rembat, hehe.. -

utk menambah perasa, masukkan air daun pandan ke dalam bahan A..
yang ni aku ltak gula je, jadilah kuih cara manis, kalau nak cantik lagi, ltak pewarna atau ape2 perisa..


-si kecil ku yang sgt comel sdg mkn-

2 comments:

Amin Jamain said...

weh...kek coklat bkn kuih cara....

syamimi mokhtar said...

hahaha.. xpe la..