Sunday, 18 April 2010

rokok membahayakan kesihatan..


Kalau sebut pasal rokok, kebanyakan org pasti terfikir, rokok familiar bg lelaki..
mengapa nak isap rokok? ade yg kate nampak macho.. ade yang kate, release tension.. mcm2 reason bg setiap org.. tapi dunia sekarang ni, perempuan pun ada yang merokok..
Persoalannya, mengapa? kerajaan tampal gambar keburukan2 merokok, tapi perokok still beli.. bak kata org, da x syg nyawa agaknya.. bila di katakan begitu, mereka pandai menjawab, ajal maut di tgn Allah.. kalau x merokok, nak mati, mati jgk kan.. hurm.. mcm2...

so, kat sini ada la keburukan2 merokok utk tatapan sume..

kesan jangka pendek:

Otak: Pembebasan gas karbon monoksida dan pengurangan oksigen menyebabkan otak tidak dapat berfungsi dengan sepenuhnya

Telinga: Mengurangkan kadar pengaliran darah boleh menyebabkan pekak

Mata: Mata berair, radang mata yang boleh mengganggu daya penglihatan

Mulut: Mengalami deria rasa yang tidak sedap pada bibir,lidah dan tekak
Nafas berbau dan mendapat jangkitan mulut
Gigi menjadi kuning

Hidung: Mengurangkan deria bau

Kulit: Mengurangkan suhu badan, kulit muka cepat berkedut

Paru-paru: Kesukaran untuk bernafas dan mengurangkan tenaga untuk bersukan

Kesan jangka panjang:

* Barah (cth. paru-paru, payudara, mulut, tekak, dan usus)
* Penyakit Jantung
* Angin Ahmar / Strok
* Penyakit paru-paru (cth. Penyakit lelah, bronkitis)
* Penyakit mulut dan gusi
* Ulser (perut, peptic)
* Osteoporosis
* Kemandulan (tidak boleh hamil)
* Kurang bernafsu dalam perhubungan seks
* Mati pucuk

2 comments:

Amin Jamain said...

btl2..kat KL bersepah2 pompuan isap rokok..x pham tul aku,mk nampk suci je,tb2 isap rokok...pelik2..byk lg bend ln dia blh isap selain rokok...asihhh

syamimi mokhtar said...

dunia sekarang.. nk jadi lebih macho dr lelaki..