Tuesday, 11 May 2010

resepi kek gula hangus

bahan2:

6 biji telur
2 sudu makan mentega
1/2 tin susu cair
2 cawan gula pasir
2 cwn air
2 cwn tepung gandum
2 camca bikabornat soda

cara:
1.telur dipukul asing. mentega n susu d kacau bersama.
2. Hanguskan gula dan tambah 2 cawan air.
3. campurkan suma bahan. kacau sebati.
4. masukkan tepung dan bakar.

Saturday, 8 May 2010

resepi kek cawan


bahan:

200gm tepung naik sendiri
140gm butter
120gm gula
8 sudu susu sgar
2 biji telur
3 titik aisin vanilla

cara menyediakannya:

1. pukul butter n gula
2.masukkan telur n aisin vanilla dan pukul
3. masukkan susu segar n pukul
4. masukkan tepung dan gaul rata
5. Tuang adunan ke dalam cup lebih kurang 1/2 cup
6.bakar pada suhu 200g, api atas bawah selama 20 minit

** kalau nak letak isi kat dalam, letakkan adunan pastu letak isi, pastu letak lagi sikit adunan.

selamat mencuba..

Tuesday, 4 May 2010

pemergiannya menyakitkan

Setiap yang hidup pasti menghadapi mati.. Segala amalan di dunia, akan di hitung di akhirat.. Pemergian orang yang kita sayang, pastinya menyakitkan.. itu yang di alami seorang akak ni.. suaminya meninggal semalam, kemalangan.. perkahwinan yang baru berusia 4 bulan tu, berakhir ngan kematian suaminya.. berita tersebut memeranjatkan semua keluarga terdekat. Ketika orang ramai menziarahi, air mata xde lagi kat mata akak tu. Cuma die duduk lesu. Masa di buka kain yang menutupi jenazah, akak tu x mampu berjalan. die cuma mengesot sedikit demi sedikit sehingga tiba di jenazah tersebut. Sampai je kat situ, di usap-usap dagu jenazah suaminya, di cium pipi kanan dan kiri serta dahi.. setitis air mata pun yang jatuh. Die cuma nampak lemah. Dapat di rasakan kesakitan yang di tanggung. Sesungguhnya, die terlalu sayang pada arwah suami nya. Die tahu x baik merapati kematian. orang2 yang datang menangis tengok akak tu. setiap kali org datang n cuba memberi sokongan, hanya ayat ni je die cakap, "doakan saya kuat"... Die tabah sangat.. Ya Allah, berikan dia ketabahan.. Dan semoga Roh suaminya di berkati.. Al-Fatihah...