Listen for it

Saturday 24 April 2010

berikan pelajaran pada anak-anak

Wahhh.. sejak bila aku jadi ibu @ penjaga kepada anak-anak ni. bukan apa, smlm masa aku makan kat 1 warung kat batu pahat, ada sorang budak lelaki yang umurnya dalam lingkungan 9-10 tahun la dlm jangkaan aku.. pakaiannya biasa.. berseluar pendek paras lutut, berbaju t-shirt berkolar.. die datang kat sebelah aku, tapi aku x dgr apa yang dia cakap.. cuma aku nampak kat tangan dia ada 1 bakul kuih.. aku yang x faham apa yang dia cuba sampaikan, cuma terpinga-pinga.. lepas tu, die ke meja org laen, ow.. baru aku tau, die nk jual kuih.. apa la pekak sgt aku ni.. aku perhatikan dia, dr 1 meja ke 1 meja.. dia mcm org susah... aku tgk budak llki tu kesian sgt.. aku terdengar soalan dr sorang makcik tu.. lebih kurang mcm ni dialognye..

makcik: adik ni sekolah x?
budak: x..
makcik: abes tu, buat ape sllu?
budak: tolong mak jual kuih
makcik: dr pagi?
budak: haah.. sampai malam mcm ni..
makcik: datang naek ape ni?
budak: abang hantar.. abang ada kat sana tu..
makcik: nape x sekolah?
budak: x cukup duit nak sekolah..

fikirkan nasib budak tu nanti.. pekerjaan memang boleh dapat, yang penting org tu rajin.. tapi, pelajaran lbih menjamin.. mungkin aku x berada di tempat keluarga tu, jd aku x merasa.. tp pd pndgn aku, budak tu ttp perlu di sekolahkan.. bantuan untuk pelajar susah sekarang amat banyak.. org keliling, ketua kampung dan pihak2 berwajib boleh membantu..

No comments: